Forskning: dubbat ökar säkerheten på cykeln i vinter

Henrik RådmarkNyheter0 Comments

Du behöver inte gissa eller fråga dig fram. Svensk forskning visar att dubbdäck på cykeln funkar. Men det är skillnad på däck och däck.

Funkar dubbdäck på cykel? Eller är det bara något däck- och cykeltillverkarna har hittat på för att öka sin försäljning? Söker du i trådar på exempelvis Facebook hittar du många vittnesmål om dubbdäckens goda förtjänster. Men också cyklister som tycker att dubbdäck är onödiga eller rentav verkningslösa.

Så vad gäller? Det går faktiskt att hitta en absolut sanning i frågan. 2015 genomförde VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) en vetenskaplig studie av vilken inverkan dubbade cykeldäck har på friktionen mot ett isbelagt underlag. Forskarna, Mattias Hjort och Anna Niska, testade fyra olika dubbdäck och två sommardäck. Slutsatsen var glasklar. Dubbdäck ger upp till 2,5 gånger bättre grepp vid bromsning på is och dubbelt så bra grepp när cykeln svänger.

De fyra testade dubbdäcken

  • Biltema, 158 dubbar
  • Suomi Tyres Hakkapeliitta W106, 106 dubbar
  • Suomi Tyres Hakkapeliitta W240, 240 dubbar
  • Schwalbe Marathon Winter, 240 dubbar

Det billiga däcket och Suomi-däcket med 106 dubbar gav störst så kallade bromsstabilitet (hur hårt man kan bromsa utan att hjulet låser sig). Schwalbes 240-däck var marginellt sämre och Suomi-däcket med 240 dubbar intog tredjeplatsen. Skillnaderna var dock små. Fler resultat finns förstås i rapporten.

Här är några av forskarnas slutsatser:

  • dubbade cykeldäck har generellt bättre isgrepp än odubbade
  • dubbdäcken har avsevärt bättre bromsstabilitet än de odubbade cykeldäcken
  • det kan vara stora skillnader i isgrepp mellan olika dubbdäck
  • fler dubbar behöver inte innebära ett bättre isgrepp. Även gummiblandning och dubbarnas utformning har stor inverkan.
  • för bromsning med låst hjul uppmättes upp till 2,5 gånger högre friktion med dubbdäck jämfört med ett odubbat däck. Det motsvarar en halvering av bromssträckan jämfört med ett odubbat däck.
  • dubbdäcken producerar generellt större sidkraft vid styrning på isen jämfört med de odubbade
  • vid lutning av cykeln ökar skillnaderna mellan dubbat och odubbat, där upp till dubbla storleken på sidkraften genereras av några av dubbdäcken
  • vid minskat däcktryck uppnås generellt en liten ökning av broms- och sidkrafter
  • rätt däcktryck tycks vara viktigt för att få ut optimal prestanda ur ett dubbdäck.

Forskarnas rekommendationer:
Utifrån de resultat vi hittills fått fram kan vi konstatera att det är väl värt att rekommendera cyklister att använda dubbdäck vid cykling på vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet finns goda möjligheter till säkerhetsvinster vid vintercykling.

Subventioneringar och/eller kampanjer med sänkta priser på dubbdäck, skulle kunna vara ett bra sätt att främja vintercyklingen och samtidigt minska olyckorna. Den relativt stora spridningen i isgrepp mellan olika typer av dubbdäck till cykel motiverar att det även för cykeldäck vore värdefullt med någon form av reglering av marknaden med standardmärkning, baserat på prestandatest.

Källa: VTI-rapport 862, ”Kan dubbdäck på cykel minska singelolyckorna?”, Hjort/Niska

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *