Så vill cyklisterna själva öka vintercyklingen

Henrik RådmarkNyheter6 Comments

Vad krävs egentligen för att få flera att välja cykeln på vintern? Cykel Plus Minus frågade dem som finns där ute. De som regelbundet rullar fram sin cykel och tar sig till och från jobb eller skola. Oavsett årstid och (nästan) oavsett väder. Foto ovan: Susanne Lindholm

De flesta pekar på snöröjning. Om cykelvägarna är farbara kommer fler att cykla. Svårare än så behöver det inte vara, menar många. De får också medhåll av Krister Isaksson, som är något av en guru när det gäller cykelinfrastruktur.

Men även om snöröjning låter som ett enkelt recept finns en uppenbar utmaning: att hinna få bort nyfallen snö innan människor behöver åka till eller från jobbet eller skolan.

– Därför behöver man prioritera snöröjning av cykelvägar högre, påpekar Maria Eriksson i en kommentar på Facebook.

Torkskåp på jobbet
Hon får medhåll av Marcus Berggren, som också har en annan idé om hur man skulle kunna locka fler att cykla. Och det handlar varken om infrastruktur eller utrustning utan är något som arbetsgivarna behöver stå för. Nämligen torkskåp på jobbet.

Något som ofta förbises i diskussioner om cykling på vintern är skicket hos cykelvägarna. Alltså inte bara avseende snö och is, utan även på ett mer grundläggande plan. Studier visar tydligt att en väl utbyggd cykelinfrastruktur får fler att cykla. Men Göran Nordström i Västervik påpekar att det inte alltid räcker att bygga omfattande och genomtänkta nät av cykelvägar. Dessa behöver också underhållas.

– Åtminstone här i Västervik behöver reparationer göras snabbare än vad som sker idag, säger Göran Nordström.

Han tror också att det vore en god idé att samtidigt försöka minska ”den onödiga bilismen” bland annat genom höjda p-avgifter och höjda p-böter.

– Och genom att sänka hastighetsbegränsningen i städer till 30 km/h blir trafikmiljön tryggare, vilket jag tror gör att flera vågar ta cykeln.

”Med cykeln är jag aldrig beroende av någon annan”

Sebastian Grans, Uppsala.

Men, som vi konstaterar i den korta filmen om varför inte fler vintercyklar, det finns också något annat än snö, is och infrastruktur. Nämligen föreställningen om att det inte går att cykla på vintern. Sebastian Grans i Uppsala är en av dem som länge levde med den uppfattningen. Tills för fyra år sedan.

– Anledningen till att jag inte cyklade var att jag var ”rädd” att det skulle vara jobbigt, omständigt och kallt.

– Men sen provade jag bara! Istället för mina farhågor så blev det bara bra. Jag slapp stå och svettas och trängas på bussen, som alltid kom för sent eftersom de inte klarar av väglaget eller var anpassad för mängden passagerare på vintern.

Han berättar om hur det flera gånger hände att busstrafiken blev inställd på grund av vad man kallade ”snökaos”.

– Då var man tvungen att gå hem. Med cykeln är jag aldrig beroende av någon annan och kan alltid ta mig hem.

Cyklisternas egen lista för ökad vintercykling
  • Snöröj och halkbekämpa cykelvägar
  • Prioritera underhåll av cykelvägar före bilvägar
  • Bygg ut cykelvägnätet
  • Håll cykelvägarna i gott skick – reparera skador omgående
  • Sänk hastighetsbegränsning i städerna
  • Gör bilparkering dyrare
  • Uppmana arbetsgivare att erbjuda torkskåp på jobbet
  • Få cyklister att prova på vintercykling

6 Comments on “Så vill cyklisterna själva öka vintercyklingen”

  1. Jag tycker att bra och aktuell information om förhållandena på våra vintercyckelvägar är viktig för att öka vintercyklingen.
    Jag tycker kommuner ska lägga upp det aktuella förhållandena på sin Facebook, alternativt push eller sms info och via hemsidan om någon cykelbana är hal/osandad fast den borde vara det eller att man inte skottat tex pga pågående snöande. Dessutom är det ju viktigt att vi som cyklar kan ringa in och klaga om sträckningar är undermåliga. Igår cyklade jag mellan Deje och Forshaga på den förträffliga cykelbana på föredetta järnvägsvallen, men 3 km som är mest ödsliga var isgata och osandad. Jag kör odubbat och kände mig stressad då jag skulle på möte. Som tur var, var de sista 5 km flitigare skött och sandad, så jag kunde köra på i god fart. Jag vill veta innan även som cyklist. Som bilist bryter dom radio sändningar för vägläget för bilister och ev olyckor som tar någon minut längre att passera eller om det är köbildningar för att förmåga valt bilen.

  2. Viktigt att folk respekterar att cyklister faktiskt ha rätt att komma fram på cykelbanorna. När de är bättre plogade föredrar många gångtrafikanter att breda ut sig på cykelbanorna. Det är inte så roligt varken att behöva tvärbromsa eller åka slalom mellan gångtrafikanter när det är halat. Ibland använder man cykelbanorna till att lägga upp snödrivor och grushögar. Markägare som skottar trottoarer o gårdar dräller snö på cykelbanorna och då hjälper det inte så mycket att kommunen har bra snöröjning.

  3. Bygg inte enkelsidiga cykelbanor i tätort. Sidbyten sinkar cyklister geom att det tvingar cyklister att stå och vänta och lämna företrädde till bilister som färdas med samma mål. Känslan av andra klassens trafikant är mycket irriterande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *