Upplands Väsby: ”Tävlingen är ett bra sätt att lyfta vintercyklingen”

Henrik RådmarkNyheter1 Comment

Anders Ström är trafikplanerare på Upplands Väsby kommun. När han hörde talas om tävlingen Cykel Plus Minus var han inte sen med en intresseanmälan.

– Det behövs nya idéer och lösningar för att få fler att cykla på vintern. Tävlingen är ett bra sätt att lyfta frågan om vintercykling och stimulera till nytänk hos kommuner, företag och andra, säger han.

Vad gör ni konkret för att öka vintercyklingen i år?
– Vi diskuterar hur vi ska kunna genomföra vägunderhållet på bästa sätt. Flera kommuner använder ju sopsaltning på cykelbanorna, men vi bedömer att saltlösningen som används har för många negativa effekter, bland annat genom ett stort slitage på cyklar.

Vad gäller Cykel Plus Minus säger Anders Ström att de är öppna för samarbete med exempelvis studenter eller andra med innovativa idéer kring hur man skulle kunna få fler att cykla på vintern.

– Det här är en viktig fråga och vi har inte tillräckliga resurser för att kunna gå in i den själva och förvänta oss något bra resultat. Därför är ett samarbete rätt väg att gå.

One Comment on “Upplands Väsby: ”Tävlingen är ett bra sätt att lyfta vintercyklingen””

  1. Att välja att INTE sopsalta när det finns en massa kunskap om vinterunderhåll på cykelbanor – det är ju helt hål i huvudet.
    Gruset (eller stenkrossen) som används vid traditionell plogning innehåller också salt, annars går den inte att sprida ut på vägen vid minusgrader. Redan där försvann det enda argumentet mot sopsaltning.

    De vassa stenarna man grusar med gör inte cykelbanan mer farbar eller mindre hal, däremot sliter de HÅRT på däck, cykel och cyklister då de ramlar pga halka. Till våren blir drivorna av småstenar till farligt rullgrus, eftersom ingen kommun hittills har sopat upp gruset mer än högst en gång på våren/försommaren. Rullgruset tillför extra halka långt efter att snön är borta!!

    Om man inte vill sopsalta, är det näst bästa alternativet att endast ploga. Då kan man ta sig fram med dubbdäck utan fara för livet och då slipper man både salt och vassa stenar på cykelvägarna.

    Men om man nu har tillgång till sopsaltare och är läskunnig så att man kan ta del av andras erfarenheter av vinterunderhåll, är det mycket svårt att motivera att man väljer att inte sopsalta. Det är så dumt så klockorna stannar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.