Utbyggda cykelvägar och smarta kampanjer får fler att cykla i Luleå

Henrik RådmarkNyheter3 Comments

Mellan 2013 och 2017 ökade antalet vintercyklister med drygt 20 procent i Luleå – ett resultat av en gedigen cykelsatsning. (Foto: Susanne Lindholm)

Det är inte snömängderna. Inte kylan. Inte halkan eller mörkret. Den största utmaningen i att få fler att cykla på vintern är människors föreställning om att det inte går att göra det.

Det säger Per Westermark, cykelansvarig på Luleå kommun. Han medger att vinterväghållningen förvisso är viktig, rentav avgörande. Och det är en stor uppgift, eftersom man i Luleå räknar med snö från november fram till i mitten av maj.

Men det är alltså inte den största nöten att knäcka. Och alldeles oavsett har de redan knäckt den. Sedan Luleå kommuns första cykelplan antogs 2014 har det gjorts förändringar som bland annat innebär att plogning av cykelstråk ska ske tidigare och ha högst prioritet. Idag snöröjs cykelvägarna redan vid 2 cm snödjup.

– Det kan innebära att vi plogar cykelbanor dubbelt så ofta jämfört med bilvägarna, säger Per.

Sopsaltning – inget för Luleå

Men sopsaltning, en metod som allt fler kommuner använder, är i dagsläget inte aktuellt för Luleå. Det är för kallt för ofta, helt enkelt. Visserligen förekommer det perioder då temperaturerna möjliggör sopsaltning, men Per förklarar att de ändå skulle behöva ploga och sanda för att klara vinterväghållningen under de kallare delarna av året.

– Kostnaderna är för stora jämfört med vad man får ut av att behöva använda flera metoder.

Man har också kommit hyggligt långt när det gäller utbyggnaden av cykelvägnätet. Sedan 2014 har 16 cykelvägar tillkommit, berättar Linn Adolfsson som var cykelansvarig fram till i somras. Totalt rörde det sig under förra året om sju kilometer varav den längsta var fyra km.

Utbyggnaden har givit resultat. Mellan 2010 och 2015 ökade totala andelen cykelresor med 40 procent, från 10 till 14 procent. För de kortare resorna, under 4 km, ökade andelen cykelresor under samma tid från 17 till 26 procent. Det innebär att man ligger hyggligt nära målet sådana resor, 30 procent år 2020.

– Och mellan 2013 och 2017 ökade cyklingen vintertid i de centrala delarna av Luleå med drygt 20 procent, säger Linn.

Satsningarna på cykelvägar är också något som har synts i Cykelfrämjandets årliga undersökning Kommunvelometern. Där har Luleå fått bra placeringar och var på delad andraplats i årets undersökning bland alla medelstora kommuner i Sverige. Och utbyggnaden fortsätter, men nu fokuserar man även på att förbättra arbetet med att kommunicera och informera, där man har ambitioner att bli mycket bättre.

Vintertramparna har hittills lockat 500 sökande

I vinter kommer tio Luleåbor att få låna varsin vinterutrustad cykel av kommunen. Deras uppgift: cykla från december till april och dela med sig av sina erfarenheter. Projektet kallas Vintertramparna och har hittills lockat 500 personer att ansöka.

– Det är oerhört glädjande att se det starka intresset. Antalet ansökningar var långt över vår förväntan, säger Per.

Av de 500 kommer tio att väljas ut så att de tillsammans representerar olika typer av cyklister och personer i olika åldrar och med olika förutsättningar.

– Vi ska sedan följa dem under vintern och deltagarna kommer också synas i media, för att förmedla sin upplevelse av hur det är att cykla på vintern.

Föreställningar om vintercykling är största utmaningen

Förhoppningen är att Vintertramparna ska inspirera fler att pröva att cykla på vintern. Per pekar på en undersökning där bilister klagat på att det är för dåligt snöröjt för att kunna cykla, medan de personer som cyklade konstaterade att det gick bra att ta sig fram.

– Det är nog den svåraste utmaningen, att få folk att vilja testa och se att det är fullt möjligt att cykla på vintern. Däremot måste man ha klart för sig att det inte alltid är bra förhållanden för att cykla, men det är det väldigt ofta. De dagar då det är svårare är det många gånger svårt även för andra trafikantgrupper, även bil. Speciellt vid väldigt stora snöfall eller när temperaturen pendlar mellan varm- och kallgrader, säger Per.

Ett annat projekt som fokuserar på människan snarare än infrastruktur och fysiska förutsättningar är Cykelforum, som i år har temat vintercykling. Under Cykelforum får Luleåborna möjlighet att träffa politiker och tjänstepersoner och bli inspirerade av framstående forskare, föreläsare och utställare som berättar om fördelarna med att cykla på vintern.

– Vi vill att fler ska vara med och utveckla Luleå som cykelstad. Under Cykelforum får vi chans att höra vad Luleåborna tycker är viktigt och vad vi ska prioritera, säger Per.

Foto: Susanne Lindholm

Överlag ser Linn och Per att arbetet med information och kampanjer i olika kanaler har möjligheten att skapa goda resultat tillsammans med den pågående utbyggnaden av cykelnätet. Att det givetvis handlar om att använda sociala medier men också om samarbeten med andra evenemang och aktörer, som i vintras när festivaldagen Luleå on Ice arrangerades.

– Då tog vi med våra elcyklar som vi vanligtvis använder som tjänstecyklar och lät människor testa. Under dagen fanns det även möjlighet att prova fatbikes och en teknikbana samt en massa andra vinteraktiviteter. Arrangemanget anordnades på isen, i anslutning till isbanan som sträcker sig runt centrala Luleå och det blev en lyckad dag med härligt vinterväder, berättar Linn.

3 Comments on “Utbyggda cykelvägar och smarta kampanjer får fler att cykla i Luleå”

  1. Hej alla! Jag har cyklat till jobbet året runt sedan 2004 och tycker att vinterväghållningen har blivit så mycket bättre sedan dess. Det märks särskilt på våren då det börjar att tina. Då gick det inte att cykla alls när den 1 dm tjocka snö/islagret ömsom var is och ömsom slask. Men vad jag däremot tycker blir lite fel tankesätt är när man tycker man kan börja ploga när det har kommit 2 cm. Jag vet inte hur många gånger jag kommit till mitt cykelstråk och det är 2-3 dm snö och särskilt helgmorgnar (jobbar skift). Jag tycker man skulle ha som mål att det aldrig ska vara mer än ca 5 cm (lite beroende på om det är blötsnö eller löst fluff, milsvid skillnad i hur tungt det går att trampa). Ett tips till er alla som börjar vintertrampa, se de fina vinterdagar vi ändå har med fint före och njut av dem. Och testa cykla efter isvägen en solig dag före eller efter jobbet och ladda ditt eget batteri.

  2. Bygg ut cykelnätet så att även vi som bor,på landet kan bli vintercyklare. Som det är i dagsläge att cykla Älvbrovägen till Bälinge och fortsatt upp till Avan är med livet i insatts….Det satsas ju bara från innerstan och ut till olika bostadsområden..Tyvärr! Jag lovar att det skulle öka ännumera om det fanns cykelvägar. Tack för mig! Siv Nilsson

  3. Arbetar i Luleå sedan några månader och tycker att cykelvägarna lyser med sin frånvaro i de centrala delarna. Bussen går dessutom sällan på kvällstid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *