Vilka muskler tränas vid cykling?

Eftersom du hittat hit roas du garanterat av cykling. Är du en nyfiken nybörjare ska jag berätta lite mer om denna skonsamma träningsform. Två av de största fördelarna med cykling är att skaderisken är förhållandevis liten och du kan cykla året runt. När du tränar cykling involveras dessutom en hel del muskler, vilket gör det till en riktigt effektiv träningsform. När du väl börjat cykla, kommer det att bli svårt att sluta.

Först och främst ska vi nämna hur effektiv cykling är som träningsform för hjärtmuskeln. Detta är såklart en av de största fördelarna. Dina blodkärl utvidgas och blodtrycket sänks. Artärerna blir mer elastiska och därmed starkare. Träningen kommer att förbättra din blodcirkulation och bidra till att du förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.

Övriga muskler som är särskilt intressanta när det gäller cykling är de fyra främre lårmusklerna (rectus femoris), den ytliga vadmuskulaturen (gastrochnemius) samt baksida lår, det vill säga hamstringsmusklerna. Även rumpmusklerna, bland annat gluteus maximus, tränas. Det är denna muskel som ansvarar för formen på din rumpa. Att träna cykling ger dig därmed en vältränad underkropp. Eftersom dessa muskler är relativt stora och gör av med mycket energi kommer din förbränning att öka. Både under träningspassen och mellan dem.  Summa summarum, inte så konstigt att fler och fler väljer att cykla, både i vardagen och som motionsform. Det är helt klart ett av de enklaste sätten att motionera på. Det är dessutom så lättillgängligt. De flesta har tillgång till en cykel och du kan cykla året om eftersom det finns vinterdäck till cyklar.